Over het bepalen van de waarde van webwinkels bestaan veel theoriën.

Je hebt natuurlijk altijd te maken met de economische situatie op het moment van verkoop.
Om een reële waarde te kunnen bepalen dient rekening te worden gehouden met het volgende:
– Het aantal unieke bezoekers (uitgebreide statestieken) van de webshop
– Domeinnamen + andere eventueel geregistreerde (beeld) merken als Logo’s e.d.
– De techniek achter de shop en de investering die hiervoor gedaan is
– Resultaten in de zoekmachines (eventueel aantoonbare historie van Adwords en analytics)
– Omzetcijfers afgelopen periode
– Winstcijfers afgelopen periode
– En uiteraard is het product wat in de shop verkocht wordt van belang en de eventuele voorraad daarvan?

Om een concreet antwoord te geven. Het is best zinvol 2 tot 3 maal de jaarlijkse winst als leidraad te houden.
Omzet en winst is toch waar het om draait bij het runnen van een bedrijf. Het is alleen wel een vuistregel en geeft geen compleet plaatje, daarvoor moet je toch echt verder in het onderwerp duiken.

Op WebshopOvername.nl vind je op de homepage een module om zelf gratis snel de waarde van je eigen webshop te berekenen.