Covid-19 heeft onze levens drastisch veranderd, zowel in positieve als in negatieve zin. ‘Never waste a good crisis’, zo verkondigde Winston Churchill meteen na de Tweede Wereldoorlog. Ook de corona crisis biedt vele nieuwe opportuniteiten, zowel voor bedrijven als voor werknemers. Vandaag focussen we ons op de twee belangrijkste trends: thuiswerken en het inzetten op webshops.

Is thuiswerken een blijver?

Sinds de aankondiging van de ‘blijf in uw kot’ maatregelen midden maart is thuiswerken de nieuwe norm geworden. Maar eenmaal de corona storm voorbij zal zijn, is thuiswerken dan een blijver? Als het van de Nederlandse bevolking afhangt alvast wel. Maar liefst 9 van de 10 ondervraagde werknemers zijn voorstander om 1 tot 3 dagen per week vanuit hun woonkamer te werken. En daar hebben ze goede redenen voor. Zowel werkgever als werknemer profiteren.

Je kan je tijd zelf indelen. Vandaag begin ik een uurtje vroeger zodat ik ook een uurtje vroeger kan stoppen om een terrasje te doen met mijn vriendin. Je voelt je niet 100% vandaag ? Dan is de drempel om toch verder te werken van thuis uit veel lager dan wanneer je ‘s morgens eerst een halfuur in de trein of wagen door moet brengen. Geen vreemde blikken van omstaanders wanneer je plots een hoestbui krijgt, en je kan als middagpauze naar de dokter.

Aankomen op het werk, even een babbeltje slaan aan het koffie apparaat, rustig naar je bureau slenteren, en eenmaal aan je bureau stoot je op de praatgrage buur die zijn weekendplannen tot in het grootste detail uit doeken doet. De minuten tikken ongemerkt voorbij en voor je het weet ben je een halfuur verder. Thuis ben je vaak productiever dan ooit omdat je deze afleiding niet hebt. En dan rekenen we je vervoer van- en naar het werk er nog niet bij, of de frustraties die het fileleed of de stiptheid van het openbaar vervoer opwekken.

Over frustraties gesproken, ook geen ellenlange vergaderingen meer die energie vreten en vaak uitlopen. Vanachter je pc zijn meetings minder frequent, en als ze plaatsvinden zijn ze meer to the point.

Thuiswerken maakt dat mensen meer aan hun computer gekluisterd zitten, een ideale kans voor webshops om nieuwe klanten te ronselen online. Iedereen zit thuis en beperkt zijn verplaatsingen tot een minimum waardoor de verkoopcijfers van online winkel fors stijgen. En dat brengt ons bij het volgende corona topic: webshops.

Webshops on the rise

De laatste jaren ontwikkelen meer en meer bedrijven een online verkoop platform, maar de huidige pandemie geeft hen nu meer dan ooit de tijd en de ruimte om te innoveren en volledig in te zetten op het digitale verhaal. Wanneer je in corona tijden digitaal niet aanwezig bent dreig je uit het oog van de consument te verdwijnen. Dat stellen ook bedrijfseigenaren vast. Door corona hebben maar liefst 1 op de 3 webshops hun omzet zien verdubbelen. Grote kans dat jij nu ook een oase aan tijd hebt, de perfect moment dus om te starten!

De sluiting van de fitnesscentra maakt dat de online verkoop van sportartikelen exponentieel gestegen zijn. Mensen zitten thuis, vrij van sociale events en vervelen zich. Grote kans dat zij online gaan shoppen. Computer & gaming artikelen vliegen plots de deur uit, DIY en knutselspullen kunnen de vraag van ouders die hun kinderen willen entertainen niet meer bijhouden.

Overweeg je om een webshop te starten maar is het er nog niet van gekomen? Dan is het nu dé moment om te starten!

Ben je op zoek naar meer ideeën? Vind meer inspiratie en ga online geld verdienen.