Heb jij een website en overweeg je deze website te verkopen? Dan ben je aan het juiste adres! Op Webshops-te-koop.nl vind je namelijk niet alleen webwinkels maar ook vele websites te koop. Voordat je jouw website verkoopt heb je waarschijnlijk de nodige vragen, waar we in dit artikel op in zullen gaan.

Ben jij al klaar voor verkoop? Dan kan je jouw website ook direct te koop zetten door in het topmenu te klikken op┬á“Webwinkel aanbieden”.

Jouw website verkopen

De verkoop van jouw website is niet zo maar wat. Je hebt er waarschijnlijk veel tijd en geld in zitten en wil het niet zomaar overdragen. Een nieuwe eigenaar moet wel een idee hebben wat jij allemaal hebt opgebouwd en bovendien: hij of zij moet er wel voor willen betalen ­čÖé ┬áWaar kijkt zo’n koper nou precies naar wanneer ze een website kopen?

Website verkopen checklist

Kopers kopen een website meestal om een specifieke reden. Je kan onder andere denken aan:

  • De domeinnaam
  • De content (teksten, foto’s)
  • De posities in Google
  • Het aantal (organische) bezoekers
  • De omzet/winst die wordt geboekt met de website

De laatste is de belangrijkste. In de winst moeten de overige elementen tot uiting komen. Zo is een website met veel organische bezoekers in staat op meer winst te maken met een transactie dan een website die deze bezoekers heeft moeten inkopen. Is er geen winst, dan zullen de andere elementen separaat gewaardeerd moeten worden en dat is lastig.

Websitewaarde

Om de waarde van een website te bepalen zal je dus meestal terugvallen op de winst die je maakt. Let er wel op dat je de uren die je besteedt aan de website als kosten moet verrekenen met de winst. Het bedrag dat je dan overhoudt wordt in de praktijk vaak vermenigvuldigd met 2 tot 4 keer, om de ‘websitewaarde’ te bepalen.

Dit is natuurlijk nogal ruim en het is m.i. dan ook meer een vuistregel dan een waardering, maar het geeft enige richting. Of je een multiple van 2 of van 4 hanteert hangt af van verschillende zaken: hoe oud is de website, hoe is het bezoekersprofiel, wat is de groei? Met andere woorden: hoe stabiel zijn de inkomsten en wat is het risicoprofiel. Jonge websites met variabele inkomsten zullen eerder aan 2 keer de winst moeten denken. Websites met een lange historie en stabiele inkomsten via verschillende affiliatepartners en een mooi gespreid bezoekersprofiel, kunnen aan 4 keer de winst denken. Maar zoals gezegd: het is enkel een eerste richtlijn.

Website verkopen?

Ben jij klaar om jouw website te verkopen? Klik dan in het topmenu op ‘webwinkel aanbieden’ en vul de gevraagde info in. Wij verwerken vervolgens binnen 5 werkdagen je aanmelding en maken er een mooi profiel voor jouw websiteverkoop van. Succes!